WALICÓW NR 14. NIE MA PUSTKI
12 bram Waliców nr14 i 12 bram Jerozolimy. Nie ma pustki.
Bryła domu Waliców 14, okaleczona podczas Drugiej Wojny Światowej, jest inspiracją dla moich nowych prac malarskich na płachtach z płótna oraz instalacji z użyciem miedzi.
Sposób realizacji pracy twórczej ma to do siebie, że wychodząc od pierwotnych założeń, autor musi reagować na pojawiające się nowe elementy, nowe bodźce. Rezultat końcowy z reguły odbiega od tych założeń. Gdyby tak nie było, pracy nie można by było przypisać charakteru twórczego.
Pretekstem do podjęcia mojej pracy był zachowany fragment oryginalnej Warszawy u zbiegu ulic Waliców i Pereca (dawniej Ceglanej). Największe wrażenie zrobiła na mnie kamienica Waliców nr14, która jest zapisem dramatycznej historii Warszawy lat czterdziestych (Getto w Warszawie i Powstanie Warszawskie). Ten zapis w sferze materialnej jest czytelny. W sferze niematerialnej jest trudniejszy do odczytania.
Moja praca jest próbą odczytania części niematerialnej przy pomocy warsztatu artystycznego. Początkowo starałam się o bezpośrednie działanie artystyczne w skali naturalnej na miejscu. Jedną z prób był performance na Festiwalu Singerowskim w sierpniu 2018 roku.
Często przed budynkiem Waliców nr14 kontemplowałam moje motto: „nie ma pustki”. Nie zdawałam sobie wtedy sprawy, że stałam w nieistniejącej fizycznie bramie do posesji Waliców nr14. W bramie przez którą ludzie przechodzili w różnych okolicznościach…
Ta nieistniejąca brama stała się dla mnie najważniejszym elementem kamienicy.
Pierwsza część mojej pracy to 12 symbolicznych bram.
Są to prace w formie płacht na płótnie. Płachty wielkości 230cm x 180cm są rozcięte i stanowią rodzaj 12 dyptyków. To są symboliczne Bramy dla Waliców nr14.
Dopełnieniem tej części pracy jest abstrakcjny model przestrzenny dwunastu bram. Tworzywem jest kamień, patynowana miedź i mosiądz.
Mit i rzeczywistość składają się w całość.
Brama miała i ma bardzo bogatą symbolikę w kulturze. Zainteresowały mnie opisy 12 Bram Jerozolimy na zwojach z Qumran. Zwoje z Qumran uległy częściowemu zniszczeniu i teksty są do odczytania we fragmentach, ale mimo tego dają całość obrazu, podobnie jak budynek Waliców nr14.
Moja interpretacja zwojów z Qumran stanowi drugą część mojej pracy.
Intencją jest połączenie idei bramy z jej zapisem na zwojach.
Bramy po stronie wschodniej: Brama Syneoma, Brama Lewiego, Brama Judy.
Bramy po stronie południowej: Brama Beniamina, Brama Józefa, Brama Rubena.
Bramy po stronie zachodniej: Brama Gada, Brama Zebulona, Brama Issacha.
Bramy po stronie pólnocnej: Brama Dana, Brama Nettalego, Brama Aszera.
Tworzywem dla drugiej części mojej prac jest blacha miedziana i mosiężna, patynowana według własnej techniki.
W trakcie pracy musiałam rozszerzyć swoje działanie modyfikując tytuł Waliców nr14 nie ma pustki, na tytuł
12 bram Waliców nr14 i 12 bram Jerozolimy.
Nie ma pustki.